Chartowo: wiejski cmentarz ewangelicki na Białej Górze
Chartowo (niem. Kardorf) | Biała Góra (niem. Weissberg)
Dolina Świętojańska | Jezioro Maltańskie | Polana Harcerska | Średzka Kolej Powiatowa | Kopiec Wolności | Park Narodowy (Wschodni)
Wiejski cmentarz ewangelicki założony na Białej Górze na początku XX w. dla osiedlonych w Chartowie kolonistów niemieckich. Wspólnota należała do poznańskiej, staromiejskiej parafii świętokrzyskiej. Planów utworzenia odrębnej parafii ewangelickiej dla Chartowa (niem. Kardorf) i Kobylepola nie zrealizowano.
W 1939 r. cmentarz uznano za bardzo zaniedbany; zdecydowano się na odnowienie ogrodzenia oraz ustawienie nowego krzyża. Po II wojnie światowej popadł w zapomnienie.
Obecnie jest to zalesiony teren opodal Polany Harcerskiej, na którym działa popularny park linowy, sąsiadujący z ruinami gospodarstwa Mielochów. W terenie brak widocznych naziemnych atrybutów cmentarza. Mieszkańcy pamiętają jednak elementy nagrobków, istniejące jeszcze na początku lat 90. XX w.
Poświęcone historii tego cmentarza hasło na Wikipedii powiela błędne informacje, w przypisach przywołując niewiarygodne merytorycznie opracowania (stan z roku 2021).
Oprac. Paweł Skrzypalik.
Konsultacja: Agnieszka i Jarek (Żegrze – Historia i Współczesność) oraz Kuba Ger.
Tekst poprawiony i uzupełniony. Pierwotna jego wersja ukazała się na stronie cmentarze-poznania.pl.
PORÓWNAJ:
BAZA EWIDENCJI GRUNTÓW ZGIKM GEOPOZ: działka nr 07/04/1. Własność: Miasto Poznań.
Mpzp obszaru Malta w Poznaniu [Vm].
CMENTARZE STAROPARAFIALNE NA KOMANDORII (przy ul. Świętojańskiej).
CMENTARZE NOWOPARAFIALNE NA MALCIE (przy ul. Krańcowej i Wileńskiej).
- A. Nadolny, Koncepcja urbanistyczna nowoczesnego Poznania w okresie wczesnego modernizmu, [w:] „Studia KPZK”, 2017, nr 180, s. 86-92. Dostęp: www.journals.pan.pl.
- G. Kodym-Kozaczko, Genius Loci w planowaniu urbanistycznym Poznania w ostatnim stuleciu. Na przykładzie dzielnicy Nowe Miasto; materiały dydaktyczne, Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM w Poznaniu.
- P. Bojarski, Na Maltę podczas zaborów zrzucili się mieszkańcy Poznania. Kościół uważa, że teren mu się należy; poznan.wyborcza.pl z dnia 24.07.2015 r.
- B. Nosal, Dom Nauczyciela wyburzony, Chartowo straciło swój symbol. Co w jego miejscu?; poznan.wyborcza.pl z dnia 18.07.2016 r.
- B. Nosal, Chartowo. Miejsce, którego już nie ma: dom jak z „Tajemniczego ogrodu” i „Wielkich nadziei”; poznan.wyborcza.pl z dnia 24.07.2016 r.
- kubagerdotcom.wordpress.com – blog, którego autor, Kuba Ger, wiele uwagi poświęca prawobrzeżnym osiedlom (dawnym podmiejskim wsiom): Rataje, Żegrze, Chartowo, Kobylepole.
- Jezioro Malta | 1917-2001 | MKZ (kolekcja). Dostęp: CYRYL.
- „Kronika Miasta Poznania”, 2001, nr 3, Rataje i Żegrze.
- „Kronika Miasta Poznania”, 2010, nr 4, Od Komandorii do Antoninka.
- Anioła S., Bogucki J., Formanowski M., Kopiec Wolności w Poznaniu jako symbol niepodległości, Warszawa-Poznań 1992.
- Architektura i urbanistyka Poznania XX wieku, pod red. T. Jakimowicz, Poznań 2005.
- Chojnacki M., Żegrze dawniej i dziś, Poznań 2019, maszynopis.
- Goszczyńska J., Majątki wielkopolskie. Miasto Poznań, seria „Dawne budownictwo folwarczne”, t. VIII, Szreniawa 2004.
- Jakóbczyk W., Kolonizatorzy i hakatyści, Poznań 1989.
- Jakóbczyk W., Pruska Komisja Osadnicza 1886-1919, Poznań 1976.
- Kiec O., Historia protestantyzmu w Poznaniu od XVI do XXI wieku, Poznań 2015.
- Kiec O., Protestantyzm w Poznańskiem 1815-1918, Warszawa 2001.
- Kroma R., Sosiński J., Poznański węzeł kolejowy wczoraj i dziś, Poznań 2008.
- Lissowski M., Harcerstwo poznańskie w pierwszem dziesięcioleciu, Poznań 1924, dostęp: POLONA.
- Staemmler J., Wspomnienia poznańskiego pastora, przekład i opracowanie O. Kiec, Poznań 2017.
- Szafran H., Miasto Poznań i okolica, Poznań 1959.
- Wilkaniec A., Stan zachowania i trwałość historycznych układów przestrzennych dawnych wsi i majątków w strukturze Poznania, Poznań 2018.
W połowie XIX wieku podpoznańską wieś Chartowo opisywano jako dominium szlacheckie, będące własnością Chełmickich, a następnie Kęszyckich. Wcześniej, ta wielokrotnie pustoszejąca wieś należała do poznańskiej kapituły katedralnej. Większość mieszkańców do końca XIX stulecia stanowili polscy katolicy (było ich 100; ewangelików – 7). Ich życie toczyło się przede wszystkim wokół dwóch folwarków: chartowskiego i maltańskiego oraz tamtejszej karczmy. Od kilkuset lat duchowe potrzeby rolników i rzemieślników zamieszkujących prawobrzeżne osady: Rataje, Żegrze i Chartowo, zaspokajała rzymskokatolicka parafia świętojańska na Komandorii. Protestanci należeli do najstarszej wspólnoty luterańskiej w Poznaniu – rozległej terytorialnie parafii Świętego Krzyża z kościołem przy ul. Grobla.
Uruchomienie w 1902 r. regularnych połączeń* na trasie Średzkiej Kolei Powiatowej (z Głównej przez Maltę na Kobylepole), umożliwiło rozpoczęcie kilku znaczących inwestycji w dolinie Cybiny. W następnych latach powstały fabryki i mniejsze przedsiębiorstwa (połączone bocznicami z główną trasą kolejową), które jeszcze po II wojnie światowej nadawały przemysłowy charakter okolicom Szosy Warszawskiej, Komandorii, Doliny Świętojańskiej i Malty.
Na skutek polityki prowadzonej przez Królewską Komisję Osadniczą, na początku XX wieku liczba ewangelików w Chartowie wzrosła. Wiosną 1904 r. „Kolonizacya” zakupiła majątek ziemski o powierzchni ok. 700 mórg od Niemca Hermana Richtera, który od połowy lat 80. XIX w. był właścicielem Chartowa i Malty. Obszar wsi rozparcelowano pomiędzy przybyłych na miejsce osadników niemieckich – robotników mających zastąpić Polaków przy produkcji „prowiantów wojskowych”. W kwietniu 1906 r. „Postęp” ogłaszał, iż „najwyższym rozkazem” zmieniono nazwę Chartowa w powiecie Posen-Ost na „Kardorf”. Z rządowych funduszy kolonizacyjnych wybudowano kilkanaście domów dla osadników, szkołę ewangelicką, a także założono cmentarz w lasach nieodległej Białej Góry. Zamierzano z podmiejskiej wsi uczynić „centrum protestantyzmu i niemczyzny”.
* Budowę odcinka Kobylepole – Główna rozpoczęto już w 1898 r. Natomiast w 1903 r. otwarto ponad pięciokilometrowy odcinek Malta – Starołęka.
PORÓWNAJ:
- J. N. Bobrowicz, Opisanie historyczno-statystyczne Wielkiego Księstwa Poznańskiego, Lipsk 1846. Dostęp: WBC.
- Teki Dworzaczka.
- Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, t. I, Warszawa 1880.
- E. Callier, Powiat poznański pod względem dziejowym z zastosowaniem do topografii współczesnej, Poznań 1887. Dostęp: WBC.
- Średzka Kolej Powiatowa.
- Stacja Kolejki Wąskotorowej: Poznań-Kobylepole; poznajpoznan.eu.
- Ogólnopolska Baza Kolejowa: Poznań Kobylepole Wąskotorowy; bazakolejowa.pl.
- M. Matuszewski, Z dziejów Średzkiej Kolei Dojazdowej 1902-1987, Poznań 1989.
- M. Guminiak, M. Kriger, Historia Średzkiej kolei Powiatowej, [w:] „Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej”, 2015, nr 20, s. 25-43.
- M. Mrugalska-Banaszak, Polewaczki, karmelki, kasy pancerne, likiery, makuchy i zapałki, czyli o tym, co produkowano na Komandorii i Malcie do 1939 roku, [w:] „Kronika Miasta Poznania”, 2010, nr 4, Od Komandorii do Antoninka, s. 129-143.
- Fabryka Papieru Malta – historia.
We wrześniu 1913 r. krakowski „Czas” donosił, iż we wsi Kardorf odbyła się staraniem Ostmarkenvereinu wielka zabawa – raczej „demonstracya” – hakatystyczna, dla której pretekstem była 43. rocznica bitwy pod Sedanem. W „zabawie” wzięło udział 8 tys. osób; były patriotyczne wiersze i przemowy akademików (m.in. prof. Johannesa Burcharda, prawnika z Akademii Królewskiej). Nawoływano w nich do „jedności i zgody niemieckiej”. Wysłano również telegram do żyjącego jeszcze ojca hakatyzmu, majora Tiedemanna.
Początkowo rozważano włączenie tego robotniczego osiedla do ewangelickiej parafii w Starołęce lub do planowanej dopiero parafii w Głównej. Chartowianie mieli jednak większe ambicje – u progu Wielkiej Wojny wystosowali pismo do ówczesnego superintendenta anonsując palącą potrzebę wybudowania kościoła (lub przynajmniej kaplicy) dla rozrastającej się wspólnoty. Sołtys Chartowa, podpierając się autorytetem swego zastępcy, szanowanego mieszkańca wsi, wybitnego niemieckiego bakteriologa, profesora Ericha Wernicke (1859-1928), argumentował, iż mieszkańcy Kardorf są pod nieustanną presją polsko-katolickiego żywiołu z Rataj i Żegrza. Znaczącym zagrożeniem dla obyczajności i pobożności osadników były pensjonariuszki zakładu dla „upadłych dziewcząt”, prowadzonego w Chartowie przez diakonisy.
W oficjalnej odpowiedzi nie odrzucono pomysłu utworzenia w przyszłości nowej parafii ewangelickiej dla Chartowa, Żegrza, Komandorii i Kobylepola, której zaczątkiem mogłaby być stacja kaznodziejska pod nadzorem pastorów parafii świętokrzyskiej. Jednocześnie Konsystorz Królewski zbył postulat rychłego sfinansowania budowy kaplicy, czy choćby budynku, który poza nabożeństwami mógłby służyć jako restauracja czy sala spotkań Związku Kombatantów (niem. Kriegerverein). Pomysł urządzania ogólnodostępnych nabożeństw w lasach w dolinie Cybiny (wzorem Puszczykowa) uznano za bezcelowy i nieskuteczny. Mimo względnej przychylności Konsystorza i superintendenta planów nie udało się zrealizować; „ewangelickie” Kardorf pozostało przy poznańskiej parafii świętokrzyskiej.
PORÓWNAJ:
- E. Schulte, A. Grzybowski, Erich Wernicke – bliski współpracownik Emila von Behringa. Życie i praca w Poznaniu, [w:] „Archiwum Historii i Filozofii Medycyny”, 2012, nr 75, s. 74-83. Dostęp: Repozytorium Centrum Otwartej Nauki: depot.ceon.pl.
Koniec roku 1918 przyniósł wolność Polakom, zarazem gwałtownie zmieniając perspektywy dalszego rozwoju wszystkich poznańskich wspólnot ewangelickich. W czerwcu 1919 r. Komisariat NRL przywrócił polską nazwę wsi. Główny Urząd Ziemski zatwierdził też w 1923 r. nową „strefę interesów miasta”, obejmującą Chartowo (por. koncepcję tzw. Wielkiego Poznania). Był to plan, zakładający włączenie kolejnych wsi w granice miasta. Brak akceptacji Warszawy dla ambitnych zamierzeń endeckiego magistratu spowodował, iż nie udało się ich zrealizować do wybuchu II wojny światowej.
W latach 20. XX wieku w Chartowie osiedlono uczestników powstań śląskich (gospodarstwo otrzymał tu Wojciech Korfanty) oraz reemigrantów z Ameryki. W dobie ekonomicznego kryzysu propagowano pośród nich uprawę drzew morwowych, na których rozwijać się miały jedwabniki („Kto zasadza jedno drzewko morwowe, ten dorzuca garść złota do krajowego skarbca”, pisał o rodzimym jedwabnictwie Henryk Sienkiewicz…). Część swojej nowo wybudowanej posiadłości, na dom sanatoryjny dla młodych pacjentów przeznaczył prof. Ireneusz Wierzejewski. W blisko 50 budynkach mieszkalnych żyło 183 katolików i 111 ewangelików. Co ciekawe, z łącznej liczby 294 osiedlonych, 197 określiło swoją narodowość jako polską, a 97 – jako niemiecką. Z kombinacji tych danych wynika zatem, iż 14 ewangelików z Chartowa uznawało się za Polaków.
W kontraście do niedawnych planów zupełnego zniemczenia Chartowa, wysiłkiem społeczeństwa oraz dzięki datkom zgromadzonym przy pomocy poznańskiego Kościoła, w latach 1919-1922 usypano nieopodal żwirówki kobylepolskiej Kopiec Wolności, demonstrując społeczny solidaryzm. Uczczono tym samym zwycięskie powstanie wielkopolskie. W obywatelstwie Poznania wzmagały się w tym czasie nastroje narodowo-katolickie, antysanacyjne. Dolina Cybiny – od dawna lubiane miejsce rekreacji – jeszcze przed odzyskaniem niepodległości stała się areną patriotycznych widowisk, zbiórek sokolich, ćwiczeń i ognisk, z dala od czujnego oka pruskiego żandarma. Na pobliskiej Polanie Harcerzy (zwanej też „Zieloną Harcówką”) swoje umiejętności doskonalili skauci (w tym słynna „Śródecka Dwójka”, 2 PDH im. Kazimierza Wielkiego). Odbył się tu Zlot X-lecia Harcerstwa Wielkopolskiego w 1923 roku oraz Zlot Jubileuszowy Harcerzy Poznańskich w roku 1937, uwieńczony uroczystym odsłonięciem pomnika upamiętniającego skautów wielkopolskich, poległych w walce o niepodległość w latach 1918-1920. Aktywne było też lokalne koło Stronnictwa Narodowego; jego członkowie regularnie spotykali się u Kaniewskich w Żegrzu.
PORÓWNAJ:
- Skorowidz miejscowości Rzeczypospolitej Polskiej opracowany na podstawie wyników Pierwszego Powszechnego Spisu Ludności z dn. 30 września 1921 r. i innych źródeł urzędowych, T. X, Województwo Poznańskie, Warszawa 1926. Dostęp: Polona.
- P. Bojarski, Na Maltę podczas zaborów zrzucili się mieszkańcy Poznania. Kościół uważa, że teren mu się należy; poznan.wyborcza.pl z dnia 24.07.2015.
- P. Michalak, Wrażliwy, z dużym poczuciem humoru, z cyklu „Cyryl Wam pokaże”, [w:] IKS, 2018, nr 7, s. 40-41.
- W. Karolczak, Dolina Świętojańska, czyli niezwykłe atrakcje wycieczek do Kobylepola i na Maltę na przełomie XIX i XX wieku, [w:] „Kronika Miasta Poznania”, 2010, nr 4, Od Komandorii do Antoninka, s. 186-201.
- Historia Malty. Sto lat Parku Narodowego na Malcie, dostęp: swietywojciechmedia.pl.
- Historia Malty, dostęp: posir.poznan.pl.
- Historia Harcerstwa. Poznań-Nowe Miasto.
Sokoli, skauci i harcerze na Malcie
Nie dziwią zatem plany wpisania tych terenów w krystalizującą się w głowach architektów i urbanistów koncepcję miejskich klinów zieleni. Istotnym akcentem architektonicznym klina wschodniego („cybińskiego”) miał być imponujący rozmachem Park Narodowy na Malcie. Jednak bezmiar ambicji owocował bombastycznymi, zmieniającymi się w detalach projektami aren, promenad, stawów, boisk i strzelnic. W zderzeniu z międzywojenną rzeczywistością ekonomiczną i skutkami kryzysu gospodarczego, rezultat mógł być tylko jeden… Powrót do koncepcji zielonych płuc prawobrzeżnego Poznania możliwy będzie dopiero po II wojnie światowej. Tymczasem, bujna szata roślinna zmarniała, a ciekawy przyrodniczo i atrakcyjny turystycznie obszar doliny uległ degradacji. Władysław Czarnecki pisał wprost o zaniedbaniach i miernej opiece; nie poszanowano nawet cmentarzyka, położonego wśród lasu – puentował.
Wiosną 1939 r., staraniem poznańskich ewangelików, nieliczne groby udało się zabezpieczyć – cmentarz ogrodzono, a na jego terenie ustawiono krzyż z napisem: „Selig sind die Toten, die in dem Herrn sterben” (Apok 14;13, Błogosławieni są odtąd umarli, którzy w Panu umierają).
PORÓWNAJ:
- S. Pajzderski, Rozbudowa miasta Poznania, [w:] Księga Pamiątkowa miasta Poznania. Dziesięć lat pracy polskiego Zarządu Stołecznego Miasta Poznania, Poznań 1929. Dostęp: Polona.
- M. Chojnacka, A. Wilkaniec, Walory krajobrazowe i rekreacyjne jeziora maltańskiego w Poznaniu, [w:] „Nauka, Przyroda, Technologie”, 2008, t. 2, z. 4.
- G. Kodym-Kozaczko, Klinem w (nowe) miasto. Cybiński Klin Zieleni w krajobrazie Poznania, [w:] „Kronika Miasta Poznania”, 2010, nr 4, Od Komandorii do Antoninka, s. 202-224.
- G. Kodym-Kozaczko, Krajobraz z architekturą. Sztuka kształtowania przestrzeni w Poznaniu ostatniego stulecia, [w:] „Czasopismo Techniczne. Architektura”, 2010, R. 107, z. 7-A/2, s. 183-188.
- B. Świt-Jankowska, Publiczna przestrzeń w architekturze mieszkaniowej Poznania w dwudziestoleciu międzywojennym, [w:] Czasopismo Techniczne. Architektura, 2010, R. 107, Z. 6, 3-A, s. 235-241.
- M. Szczepańska, Elementy wodne w systemie rekreacyjnym miasta Poznania, [w:] „Studia Periegetica”, 2008, nr 2, Podróże, drogi i szlaki kulturowe, s. 179-198.
- S. Flotyński, O zmianach zespołów roślinnych okolic Jeziora Maltańskiego, [w:] „Kronika Miasta Poznania”, 1972, nr 3, s. 67-72.
- W. Czarnecki, T. Płończak, Lasy miejskie w planie zabudowania Poznania, [w:] Więcej lasów Poznaniowi!, Poznań 1936. Dostęp: Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa.
Park Narodowy (Wschodni) w dolinie Cybiny
Kopiec Wolności na Malcie
Niemcy przyłączyli Chartowo do Poznania w 1940 r., wszelako wiejski charakter wschodnie rubieże miasta utrzymały do przełomu lat 60. i 70. XX w., kiedy rozpoczęto budowę prawobrzeżnych osiedli z wielkiej płyty. Wówczas dawne podmiejskie osady: Chartowo, Żegrze i Rataje zatraciły swoją historyczną tożsamość i podkreślaną dotąd terytorialną odrębność. Poznaniacy zbiorczo zaczęli nazywać je „osiedlami ratajskimi”. Na planach kreślonych przez architektów i urbanistów stały się niewiele mówiącymi o ich dziejach Dolnym i Górnym Tarasem Rataj, co zwiastowało rychły „wielkomiejski awans”. Tętniąca życiem Dolina Świętojańska – miejsce rozrywek i patriotycznych uniesień, to obecnie lubiane przez poznaniaków Jezioro Maltańskie. Po wiejskim, ewangelickim cmentarzyku na Białej Górze nie ma dziś śladu; został zlikwidowany po wojnie, zapewne tylko w warstwie naziemnej*. W ruinie stoi opodal gospodarstwo Mielochów. Ku upadkowi chyli się konsekwentnie dewastowane zabytkowe mauzoleum tej rodziny. W ich sąsiedztwie sporą popularnością cieszy się zawieszony pośród drzew (opodal dawnego cmentarza) park linowy. Pociechą niech będą niedawne rewaloryzacje: Kopca Wolności i harcerskiego pomnika oraz stworzenie szlaku turystycznego w dolinie Cybiny.
O ewangelikach ze wsi Kardorf niewielu dziś pamięta…
* Ewangelicki cmentarz „na Malcie w obrębie parku” wymieniony został – pośród wielu innych nekropolii (chrześcijańskich i żydowskich) przeznaczonych do natychmiastowego zamknięcia i likwidacji – w oficjalnej korespondencji Poznańskiego Urzędu Wojewódzkiego, Zarządu Miejskiego oraz Ministra Zdrowia z jesieni 1947 r., przechowywanej i udostępnianej przez APP; por. Ł. Jastrząb, Likwidacje cmentarzy rzymskokatolickich w Poznaniu po 1945 roku, Poznań 2012, s. 15-16 oraz przypisy tamże.
PORÓWNAJ:
- W. Czarnecki, Przyszłość Poznania leży na prawym brzegu Warty, [w:] „Kronika Miasta Poznania”, 1949, nr 2/3, s. 133-139.
- R. Pawulanka, Z. Piwowarczyk, J. Schmidt, Nowa dzielnica miasta – Poznań-Rataje, [w:] „Kronika Miasta Poznania”, 1960, nr 4, s. 52-65.
- J. Wellenger, S. Wieczorkiewicz, Budowa nowej dzielnicy mieszkaniowej „Rataje”, [w:] „Kronika Miasta Poznania”, 1966, nr 3, s. 15-25.
- L. Talarczyk, Kronika budowy nowej dzielnicy mieszkaniowej „Rataje”. Rok 1977, [w:] „Kronika Miasta Poznania”, 1980, nr 3, s. 71-86.
- Historia parafii pw. Pierwszych Polskich Męczenników, os. Tysiąclecia.
- S. Anioła, Kopiec Wolności na Malcie, [w:] „Kronika Miasta Poznania”, 1988, nr 3, s. 243-246.
- S. Anioła, J. Bogucki, M. Formanowski, Kopiec Wolności w Poznaniu jako symbol niepodległości, Warszawa – Poznań 1992.
- Ponad 130 lat przy drodze; kubagerdotcom.wordpress.com.
- Historia długo otwartej bramy; kubagerdotcom.wordpress.com.
- Historia pewnego domu przy ul. Chartowo 25; kubagerdotcom.wordpress.com.
- Hobolska Projekt 2014; kubagerdotcom.wordpress.com.
- Średzka Kolej Powiatowa (normalnotorowa) w Poznaniu 1898-2014; kubagerdotcom.wordpress.com.
- Historia na niedzielę; kubagerdotcom.wordpress.com.
- Zielona dolina Cybiny; poznanskiehistorie.blogspot.com.
- Podróż sentymentalna kolejką wąskotorową; poznanskiehistorie.blogspot.com.